На следващото заседание на Министерския съвет командирът на ВВС ще докладва със съответните разчети какви мерки трябва да се вземат. Срещата бе във връзка с подадения от него рапорт за уволнение. При съвместна охрана на въздушното пространство българските ВВС да имат водеща роля, иска генералът.

Ofmedia.bg

Днес (Б.р. – 1 октомври )сутринта подадох оставка, каза пред журналисит след срещата си с премиера Бойко Борисов, генерал-майор Румен Радев, за прекратяване на моя договор, като командир на ВВС и освобождаването ми от военна служба.

Два основни мотива за подаване на рапорта:

Първият – изключително тревожното състояние на българската военна авиация. Липсата на ясна, стабилна програма за нейното развитие.

Вторият – предлаганите промени в Закона за отбраната и Въоръжените сили, отнасящи се до съвместната охрана на въздушното ни пространство с държави членки на НАТО при тази ситуация.

Най-голямото притеснение на генерала:

„Аз, като командир на ВВС, в тази ситуация, не мога да гарантирам здравето и живота на нашия летателен, инженерно-технически и осигуряващ състав.”

За разговора с премиера

„Имахме много задълбочен и откровен разговор с премиера. Аз бях изненадан, че той ме извика спешно. Доложих много категорично, ясно и откровено какви са проблемите пред военната авиация. Доложих крайно тревожното състояние по отношение безопасността на полетите и гарантирането на живота и здравето на нашия летателен състав. Обсъдихме какви са неотложните, спешните мерки, както и мерките в средносрочен и дългосрочен план.”

Реакцията на Бойко Борисов

„Премиерът изрази пълна съпричастност към тези проблеми. Изрази своята подкрепа, реагира енергично и още за следващото заседание на Министерския съвет в сряда, поиска разчети от мен за спешно стабилизиране на ВВС, които удариха дъното.”

Обещаната подкрепа за ВВС

„Подкрепата съвсем няма да бъде малка. Тя ще бъде с ясни ангажименти, които ще се обсъдят на това заседание на Министерския съвет. Имам уверението на премиера, че нашите искания ще бъдат подкрепени категорично, за да преминем към първия етап – спешно стабилизиране на военната ни авиация”.

Спешните мерки

„Доложих на премиера много точно каква е ситуацията в изтребителната авиация, където се гарантира въздушният суверенитет на страната. Ние трябваше още това лято да прекратим носенето на бойното дежурство, поради липса на изправни самолети. Единствено с инициативата на Командването на ВВС и поемането на огромна отговорност от нашия инженерно-технически състав, удължихме сами ресурса на самолети МиГ-21 и МиГ-29, за да осигурим до средата на следващата година ресурс за носене на дежурство и минимална, повтарям, минимална летателна дейност. Това обаче е крайно рискова мярка и тя има краткосрочен ефект. С тази програма, която ще се приеме на следващото заседание на Министерския съвет, ще бъдат отпуснати сериозни средства, за да може догодина до юни да не приземим военната ни авиация. Напротив – да увеличим съществено броя на изправната техника, да увеличим значително летателните часове на нашите летци, да преминем към следващо ниво на подготовка и в края на краищата да изпълняваме това, което се иска от нас, т.е. да генерираме бойни способности в интегрираната система за ПВО на НАТО.”

Има ли генерал-майор Радев личен конфликт с министъра на отбраната Николай Ненчев?

„Нямам личен конфликт и проблеми с министъра на отбраната Николай Ненчев. Както сами знаете, министърът на отбраната прави всичко възможно да има изправна техника. Между другото, трябва да ви призная, че всички дирекции в Министерството на отбраната са ангажирани ежедневно в търсене на решение на казуса „МиГ-29” и недопускане на прекъсване на носенето на бойно дежурство. Разбира се, ако имаме някакви различия, те са чисто принципни – начинът, по който да става това нещо.”

За предлаганите промени в Закона за отбраната и Въоръжените сили

„Това не е основният мотив, това не е драйвърът на моя рапорт. Напълно подкрепям позицията, че България, като равноправен член на НАТО, трябва да изпълнява предложените в Плана за готовност на действие на Алианса мерки за съвместно носене на бойно дежурство с други страни членки на Алианса. В тази връзка трябва да се отвори нашето законодателство за тази възможност, при необходимост. Само искам да подчертая, че другите държави от източния фланг – Полша, Румъния, впоследствие Унгария, отвориха своето законодателство за тази възможност. За разлика от нас те гарантират развитието на своята изтребителна авиация с ясни, основани и конкретни програми. Има ли смисъл да обяснявам за всяка една от тези държави каква изтребителна авиация има и по какъв начин гарантира нейната изправност и функционалност? За разлика от тях ние нямаме такива програми. Отваряйки законодателството точно в този вид, без гаранции за ремонт на МиГ-29, без гаранции за скорошното придобиване на нов самолет и без законова гаранция, че тази съвместна охрана ще се извършва с водещата роля на наши летци и самолети, се отваря вратата и се създава предпоставки оттук  нататък авиацията да бъде приземена и това дежурство да се носи със самолети на други страни членки. Нещо, което аз, като командир на ВВС, категорично не мога да допусна. Имам конкретно внесено предложение за промяна на Закона за отбраната и Въоръжените сили в тази му част, което да гарантира нашата водеща роля в тази съвместна задача, изложил съм го на Съвет по отбрана. Така че ще настояваме тази гаранция да влезе в промяната на закона.”

За ремонта на МиГ-29 в Полша и за новия самолет

„Утре ще се върне делегацията на МО от Полша, водена от заместник-министър Кюмюрджиев с участието на директора на дирекция „Отбранителна аквизиция” г-н Велислав Цанов и представител на Командването на ВВС. Надявам се, че най-сетне утре ще стане ясно какви ще бъдат параметрите на нашето сътрудничество с Полша. Алтернативи за осигуряване летателната годност на МиГ-29 ще бъдат намерени. Имайте търпение, ще чуете и за следващите планове за нов самолет.”

Защо министър Ненчев не докладва на премиера за състоянието на ВВС, а това го прави командирът?

„Проблемът с прогресивното снижаване на бойните способности на ВВС не е от днес, не е от тази година. Това е непрекъсната тенденция през последните 20 години. Стигнахме дъното. В момента ВВС, в частта си бойната авиация, се крепят не толкова на системата за сигурност, а на усилията на личния състав, на тези, които поддържат техниката, летят и с тези останали минимални ресурси да поддържат способности. Друга причина е непрекъснато намаляващият бюджет за отбрана, съответно за ВВС. Няма как с този бюджет да поддържаме бойна авиация. Няма такова нещо – половин авиация. Или я има със стандартите и ефективност на подготовката, или я няма. Това заявих и на премиера. Или ще има ВВС, които да могат да изпълняват своите задачи ефективно и да не се притесняваме за хората, които летят, или по-добре да ги няма.  Тези ВВС искат съответно осигуряване. Точно това беше и ангажиментът на премиера, че ще има финансово осигуряване. Защо аз го направих, а не министърът на отбраната? Питайте премиера. Той ме извика по причина на подадения рапорт.”

Ангажиментът на премиера Бойко Борисов

Съобщение на правителствената информационан служба: „Министър-председателят пое ангажимент, при съставянето и приемането на новия бюджет, средствата за военната авиация да бъдат увеличени с 80 млн. лв., за да се отговори на най-належащите нужди и потребности. Двамата се договориха ген. Радев да изготви подробен разчет за необходимите средства, който да представи на следващото заседание на Министерския съвет. Те изразиха увереност, че увеличението на бюджета ще получи необходимата подкрепа от Народното събрание, защото бъдещето на българската военна авиация е национална кауза.След разговора с премиера и поетите от него ангажименти, ген. Радев ще оттегли подадения рапорт.”

  

Ofmedia.bg

САЩ доставят на Украйна смъртоносно оръжия въпреки официалните уверения в обратното. Вашингтон вече е доставил на Киев около 200 снайпера, 400 автомата, около 200 ръчни гранатомета и боеприпаси, а доставките са направени през България. В момента в българското предприятие „Вазовски машиностроителни заводи“ в град Сопот се произвеждат гранатомети, които ще бъдат внесени в Украйна, съобщава РИА Новости, цитирана от Фокус. 

В продължение на поне 20 години България е използвана при различни оръжейни сделки, които трябва да останат в тайна, коментира Александър Хроленко пред руската агенция. 

Директните доставки на смъртоносно оръжие от САЩ за Украйна биха нарушили постигнатите в Минск споразумения и със сигурност няма да останат незабелязани. От друга страна, България е член на НАТО и подобен товар не предизвиква никакво подозрение. От България за Украйна пък оръжията може да бъдат транспортирани, като бъдат представени за резервни авточасти, коментира Хроленко. 

По този начин Украйна вече е получила 200 снайпера, 400 автомата, около 200 ръчни гранатомета, както и боеприпаси. Съобщенията, които се появиха в пресата, за доставката на бойни пехотни машини „Мардер“ и минохвъргачки „Тунджа“ от България за Украйна засега не са потвърдени, отбелязва Хроленко. 

На 28 септември 2015 година украинският вътрешен министър Арсен Аваков обяви, че Украйна е получила ново оръжие – едрокалибрени снайпери Barrett М107А1 с прицели Leupold MR4 4-5-14. Скоро на въоръжение пък трябва да постъпи реактивна противотанкова граната DRTG-73. 
В момента оръжията, Аваков споменава и тандемен гранатомет DRTG-73 за еднократна употреба с тандемна граната TG-73, се произвеждат в българското предприятие „Вазовски машиностроителни заводи“ в град Сопот, откъдето оръжията заминават за Украйна заедно с американските оръжия, съобщава още Хроленко.