Проф. Аксиния Джурова: Баща ми се срина, когато видя бивши офицери да ровят в кофите за боклук

 

aksinia 010115Не можем да си позволим да оставим точно такъв свят на поколенията след нас

Проф. Аксиния Джурова е учен със световна известност по история на изкуството. Член-кореспондент на БАН г. Дъщеря е на армейски генерал Добри Джуров, дългогодишен министър на отбраната при социализма. Завършва българска филология в СУ и История и теория на изкуството в Московския държавен университет „Ломоносов“. От 1984 е редовен професор по история на изкуството. От 1986 г. е директор на Центъра за славяно-византийски проучвания "Проф. Иван Дуйчев". Била е вицепрезидент на Международната асоциация за изследване на славянските култури към ЮНЕСКО. Гост-професор в университетите в Йейл (САЩ), Йерусалим, Сорбоната и в Института за евроазиатски изследвания във Венеция. Автор е на стотици публикации и на 25 книги.

 -През 2016 г. (Б.р. – 5 януари) ще отбележим сто години от рождението на вашия именит баща, армейски генерал Добри Джуров. Какво бихте искали да припомните за него днес, от дистанцията на времето?

- Спомените ми за него в ранното детство са много оскъдни, защото той или отсъстваше от къщи, или се прибираше късно, когато ние с братята ми бяхме вече заспали. Спомням си как в Сливен, един от многобройните ни пристани в периода 1947-1956 г., в неделя на обед отивахме до казармата, където беше и щабът на армията, и го чакахме да се приберем в къщи заедно. Той се чувстваше добре сред войниците, по-късно разбрах защо майка казваше, че татко е бил роден за военен. Аз смятам, че той имаше и още една голяма страст – историята и географията. Последната вероятно бе резултат от самата професия – познаваше всяка река, планини, върхове, села и паланки и държеше и ние да ги знаем. Като пътувахме с него, през цялото време ни изпитваше и не дай си боже нещо да сме забравили. Историята не само я познаваше, но и докрай четеше и се интересуваше от книгите, които излизаха, като в по-напреднала възраст коментираше понякога с мен отделни събития. Беше строг, но справедлив, каляваше ни непрекъснато да издържаме на студ, нещо, което лично трудно постигах, обожаваше футбола и спорта въобще. Имаше много строг, спартански режим – ставаше сутрин рано, можеше да си свериш часовника по него, тичаше на стадиона, по-късно започна да играе тенис, правеше дълги планински преходи с нас и с випускниците от армията и като си помисля само как тогава нямаше тези дрехи, се чудя как не сме били непрекъснато болни. Не даваше да се оплакваме, дори и нещо да ни боли. Обичаше в малките часове, в които си беше в къщи, да играе с нас – да се борим, да свири на хармоника и дудук. Татко беше спартанец и съм благодарна за начина, по който ни възпита и подготви за изпитания, каквито животът не ни спести, наравно с радостите.

- Малцина знаят, че той е учил в семинарията. В какво вярваше баща ви – освен в светлите идеали, които определиха съдбата му на борец?

- Като сирак от войната татко, както и други деца на загинали бащи по време на Първата световна война, е имал привилегията да учи в семинарията. За мен това беше един от много ползотворните периоди в неговото оформяне, не само по линия на знания и на една богата лексика, с която той, смея да твърдя, се отличаваше, но и заради етичните и морални добродетели, които по-късно пренесе вкъщи. Както вече споменах, татко е израснал сирак, на два пъти след загубата на първия си баща е имал бащи, които също са починали – единият в 1923 г., другият в 1943 г. Живял е, и докрай живееше, в разбирателство  със своите още 9 братя и сестри – доведени, родени и преродени – и тази съдба, а по-късно и участието му в съпротивата срещу фашизма, е дооформило неговия стоицизъм и борбеност. В какво вярваше татко? В идеала за един по-добър и справедлив живот, живот без бедност и мизерия, живот с идеали. За него един от редките моменти, в които го видях да се срине, бе, когато видя негови бивши офицери, които той имаше като свои деца, да ровят в кофите за боклук, и когато видя с очите си развала на българската армия, на която посвети живота си. И още нещо, татко не обичаше насилието, била съм свидетел на неговите реакции при различни кризи, винаги казваше, че насилието и оръжието са последното средство, което трябва да се използва за решаването на проблемите, т.е. към него трябва да се прибягва тогава, когато всички останали средства са изчерпани.

- Някъде казвате, че с братята ви сте възпитавани в липса на чувство за страх. Как ставаше това?

- Не помня татко да е проявявал пред нас страх, това ни помогна и ние да си изградим бариери срещу него, да не потънем в страха в моменти на изпитания. Но в моето детство, в което съм се оформила, страховете не дебнеха от всеки ъгъл, както сега. От какво можеше тогава да те е страх? От непознато куче на улицата? От горски духове, за които си говорихме в детските лагери през лятото, на които ни изпращаха още на 4-5 годинки, от лоши хора с извратени навици, които тогава бяха малцина? Ние живеехме в своеобразен природен рай, играехме до насита на улицата, но като че ли не сме го осъзнавали тогава. Сега можеш ли да оставиш детето си или внучето само да отиде на училище, с колко ключа се заключваш, какво те дебне на улицата от профучаващите коли, какво ти предлага екранът на телевизията, интернет, фейсбук – насилие и опасности. Не мога да виня децата, че ги е страх от тъмното, че за тях смъртта е ежедневие, която свикваш от малък да гледаш равнодушно от екрана. Моето поколение имаше много по-стабилни ориентири – морални, етични, идеологически – добри или лоши. За нас страстта за знание, за откриване на нови светове, за споделяне и приятелство, страстта за живот бе много по-силна. Ние вярвахме, че красотата ще спаси света и сега ми се иска да остана повече в плен на красивото, отколкото да споделям ироничния скепсис на голяма част от интелигенцията - предпочитам да остана в света на утопията вместо на смазващата реалност.

-Бихте ли споделили накратко за семейството ви – за майка ви, която написа вълнуваща книга за миналото, за съпруга, за децата...?

-Може би този утопизъм, граничещ с иреалност, съм наследила от майка, която имаше влечение към литературата и е един много добър разказвач. Тя е причина първо да завърша българска филология в София и след това изкуствознание в Москва, а влечението към изкуството на Средновековието дължа на татко. В малкото щастливи свободни дни той ни водеше по манастирите, даже сме и пренощували там и той винаги си откриваше по някой съученик от Семинарията. А когато татко учеше във втората си академия в Москва, ни беше направил план кои музеи и забележителности трябва да посетим и това неминуемо възбуди в мен интереса към изкуството. Често са ме питали защо се занимавам със средновековно и съвременно изкуство. Аз растях като доста опърничаво дете и с татко, с когото ми се струва, че по характер много си приличахме, спорехме до край. Като повечето от децата обичах да споря, да не ме убеждават, а сама да стигна до истината, въобще никога не съм имала желание да се движа по течението. Има един стих от един от най-големите за мен български поети – Николай Кънчев, с когото имах късмета да уча в Университета, който ми е любим:

Когато не вървят добре нещата,

аз никога не си кривя душата

дори да трябва

за бастун на Бога.

А за мен призванието на изкуството е да оперира човешкото око от катаракта, която му пречи да види красотата на света. В случая перефразирам Андре Малро. Дано не прозвучи отново утопично на фона на света, който се оголи в своята крайна грозота – тероризма, но нали трябва да се уповаваме на надеждата, че все пак не може да продължим да вървим в посоката, в която се движим днес – солидарност само на базата на интереса и да забравим, че съществува и духовно пространство, което загърбихме.

С мъжа ми – Георги Христов, се срещнахме на стадион “Левски” във физкултурния салон. Той беше войник, а аз бях ученичка и играех гимнастика. Приятелството ни прерасна в брак, от който тази година чествахме 50 години, заедно с двете ми деца и внуците. Имах късмета да направя правилния избор за другар в живота – балансиран, устойчив в изпитанията, с една дума да държи „исото“, така необходимо при моя доста по-експанзивен характер.

-Какво е за вас изкуството – бягство от суровата действителност, опит да направите света по-добър или просто да придадете смисъл на живота си?

-Аз не бягам от живота с изкуството, дори не смятам, че с тези занимания си създавам един, паралелен на реалния, лъжовен свят. Може да прозвучи демоде, но за мен основното призвание на изкуството е и да се занимава със смисъла на живота, със съдбата на човека. Затова смятам, че ако „изкуството не може само да спаси света“,

поне може да му посочи път и изход от опасната реалност, която е зейнала пред нас.

-Не мога да не ви попитам, защо мълчи интелигенцията ни, защо не се чува нейният глас – България е на дъното, сякаш е преживяла война, а нейното поведение е, меко казано, конформистко?

-Интелигентността е голяма отговорност и тя често носи огромна самота. Но именно защото тя е преди всичко отговорност, трудно приемам новата роля днес на интелектуалците, които се изживяват като политически гурута. Интелектуалецът би трябвало да е водач, който е готов да жертва всичко в името на идеята, независимо каква е тя. Имам усещането, че интелигентният човек сега е по-комплексиран отпреди 2-3 десетилетия. Липсва му като че ли самочувствието на културен авторитет, трудно се ориентира в новата демагогска демокрация, или не иска?! 

-Не ви ли изкушава понякога мисълта да влезете в политиката, за да се опитате да промените нещо в този нерадостен български пейзаж? 

-Не съм имала изкушения да се занимавам с политика, макар че всеки от нас на своето работно място и в своята професия, и с поведението в живота, прави политика. Аз съм директна и често безпардонна, а това поведение не е присъщо на политиците, камо ли на безглаголното им говорене.

-Бихте ли описали в едри щрихи един ваш работен ден? С какво се занимавате в момента?

-Денят ми минава в работа. За съжаление, след като на млади години, когато се занимавах с балет и спорт, прекъснах да правя това, и след като съм работохолик, извън семейните ангажименти се срещам или с колегите от Центъра за славяно-византийски проучвания „Иван Дуйчев“ (в момента съм председател на фондацията „Елена и Иван Дуйчеви“), или с художници, с които през годините ме свързва приятелство. Вечерите съм по изложби, на концерти, с приятели, с децата или внуците, с които ми е особено приятно. Те са и моята надежда, защото са любознателни, обичат компютрите, но и книгите, интересуват се от света и това какво се случва в него и може да ви е странно, но и от това кое е истина и неистина, добро или зло. Това не е ли оптимистично? И въпреки че се занимавам с изкуството на миналото, не съм от тези, които се вторачват само в него. Интересуват ме много промените в хората, в обществото, в загубата на идеологиите и появата на утопии. Напълно съзнавам, че не съм в годините, в които си мислех, че мога да обгърна света, нито в годините, когато си го представях като една голяма библиотека, след като виждам и страдам от изкорубените къщи в оределите села, от мизерията, в която са изпаднали не само пенсионерите, от бездомниците, от ежедневното нарушаване на личното пространство на отделния човек чрез средствата за масова информация и фейсбук и въпреки това вярвам, че ще осъзнаем нашата отговорност и ще престанем да изтощаваме обществото и себе си. Не можем да си позволим точно такъв свят да оставим на поколенията след нас. Знаете ли, моята баба е от Кукуш (Килкис), дядо ми от село Пътеле (Св. Пантелеймон) от Северна Гърция, прадядо ми е от Корча, Албания. Моята баба почина на над 90 години (през 1991 г.) и последното й изречение бе: „Дано никога повече няма бежанци на Балканите“ – войната в бивша Югославия бе вече започнала. Майка, която сега е на 96 години, все още се интересува от всичко, което става у нас и по света. Преди години я поощрих да напише разказа за своя живот и род като семейна хроника, за да не се загуби паметта и да не настъпи забрава при следващите поколения. В този неин разказ лайтмотивът е драматичната съдба на тези наши Балкани, в които спомените живеят дълго. Както става ясно, аз съм против това да останем само в спомена, но би трябвало да проявим мъдрост да го преживеем и да вървим напред. За мен специално този неин разказ е важен именно с посланието си: защо отново всичко се повтаря и възможно ли е решението на тази трагична повторяемост да е винаги извън нас. Аз поне не бих искала да е така.

Интервю на Христо Куфов, www.nabore.bg

27-ми пехотен Чепински полк в мир и в бой

д-р Петър Ненков

27Двадесет и седми пехотен Чепински полк е сформиран през 1903 г. от състава на 3-и пехотен резервен полк и си установява на гарнизон в град Татар Пазарджик, като влиза с 28 –и Стремски полк в състава на 2-ра бригада от 2-ра Тракийска дивизия. Едва след обявяване на Балканската война полкът получава бойно знаме, което му е връчено на 30 септември 1912 г. Полкът воюва в състава на Родопския отряд.Родопският отряд е създаден от частите на Втора пехотна Тракийска дивизия: 1-ва пехотна бригада /21-ви пехотен Средногор- ски полк / , 3-та пехотна бригада /27-ми пехотен Чепински полк и 39-ти пехотен резервен полк/ и 9-ти пехотен Пловдивски полк с обща численост - 25 000души.Командир на отряда е командирът на 2-ра пехотна Тракийска дивизия, генерал майор Стилиян Ковачев .Към отряда са прида- дени 4 доброволчески чети с войводи Стефан Калфов, Иван Ботушаров, Христо Чернопеев и Пейо Шишманов. Отрядът има за задача да овладее Родопите и да излезе на беломорския бряг, като по този начин прекъсне оперативната връзка между Източната и Западната турски армии. Със започването на бойните действия на 5 октомври Родопският отряд се разделя на три автономни колони и преминава в настъпление по три различни направления:


По първото направление действа 3-та пехотна бригада с командир, полковник Георги Митов / 27-и пехотен Чепински полк и 39-ти пехотен резервен полк/.Тя се съсредоточава преди началото на войната в района на село Ракитово и село Лъджене/ днес квартал на град Велинград/ и има за задача да настъпи в направление Мехомия/ Разлог/- Неврокоп/ Гоце Делчев/, като овладее двата града . Близката задача на бригадата е да заеме на 5 октомври граничната линия в участъка от изворите на река Места / връх Каратепе/ до връх Гюлтепе. Направлението на главния удар е насочено към височината Вилица баир – Разлог
В Дясната колона на бригадата действа 27-и пехотен Чепински полк, с командир, полковник Недю Русев, без една пехотна дружина. След мобилизацията, 27-и пехотен Чепински полк се развръща в боен състав от 4 дружини, 1 картечна рота, 1 нестроева рота, всичко личен състав: 55 офицери, 3 чиновници, 4424 подофицери и войници, 480 коня и мулета, 63 каруци, 4004 пушки и карабини и 4 тежки картечници. Още в първите часове на войната, на 5 октомври полкът пресича турската граница и настъпва от района на Ракитово към Баня Чепинска /Велинград/ - по долината на река Ябланица . Чепинци продължават настъплението си и овладяват град Мехомия /Разлог..Четвърта пехотна дружина от състава на 27-ми Чепински полк с една планинска батарея настъпва от Лъджене към височината Вилица баир в помощ на 1-ва пехотна дружина от 39-и пехотен полк.


В Лявата колона на бригадата действа 39-и резервен полк с командир , полковник Атанас Маслинков. След мобилизацията, полкът се развръща в боен състав от 4 дружини, 1 картечна рота, 1 нестроева рота, 46 офицери, 3лекари, 4748 подофицери и войници, 560 коня и мулета, 50 каруци, 4005 пушки и карабини и 4 тежки картечници.


През този ден двете колони на бригадата водят отделни боеве с турските погранични поделения и башибозука, като особено добри прояви има българската артилерия, която успя да разруши всички турски гранични постове и на много места заставя турците да отстъпят. Вечерта турските войски напускат граничната линия и се оттеглят навътре в Родопите. Тъй като не бе организирано преследване и разузнаване, контактът с противника бе прекъснат . Това стана причина на следващия ден настъплението да продължи предпазливо и с вземане на мерки за охрана на двете колони на бригадата. Те настъпват автономно, по отделни пътища, без връзка помежду си. Настъплението обаче се забавя.


На 8 октомври двете колони на 3-та бригада достигат долината на река Места. На 9 октомври турският 43-и пехотен полк с две батареи и около 1500 души башибозук настъпва от района на Елешница срещу 27-ми пехотен Чепински полк, който подхождаше към същото село.Артилерията на полка бързо се развръща, открива точен огън по противника и го заставя да залегне. След това 27 -ми пехотен полк преминава в настъпление и принуждава турците да започнат безредно отстъпление . Една част от тях се оттегля през Добринище към Неврокоп/ Гоце Делчев/ , а останалите се пръскат из селата, предават оръжието си на местното население и се обличат в цивилни дрехи, за да се спасят. Боят при Елешница по своята същност представлява срещен бой, при който българските части посрещат противника с артилерийски и пехотен огън , разстройват бойния му ред, след което преминават в решително настъпление.
Докато 27-и пехотен Чепински полк водеше упорит бой с противника, лявата колона на 3-та бригада / 39-и пехотен полк/ почти бездейства.

На 8 срещу 9 октомври 39-и пехотен полк пренощува в района на височината 951. На 9 октомври след вдигането на падналата през нощта гъста мъгла се разбира, че полкът се намира в тила на турските войски , настъпващи срещу 27-и пехотен Чепински полк. Командирът на полка обаче не организира настъпление в тила на противника, за да го унищожи съвместно с 27-и пехотен Чепински полк. Само 1-ва пехотна дружина настъпвакъм колиби Палатик и застрашава сериозно фланга и тила на турския 42-и пехотен полк. На 10 октомври съприкосновението с противника отново е загубено. По тази причина бригадата продължава да напредва предпазливо , като загубва ценно време в излишни маневри и вземане на мерки за охрана . На 11 октомври дясната колона на бригадата влиза в Мехомия /Разлог/, който е изоставен от турците още предния ден. Тук колоната заварва четата на войводата-подофицер Христо Чернопеев, която на 5 октомври вече е освободила Банско и е направила един несполучлив опит да превземе Мехомия/ разлог/. Трета пехотна бригада остава в района на Мехомия/ Разлог и Банско 4 денонощия.


Командирът на бригадата, полковник Георги Митов изпраща две пехотни дружини към долината на река Струма за съдействие на 7-ма пехотна дивизия. На 15 октомври след като узнава , че 3-та бригада от 7-ма Рилска дивизия настъпва към Кресна, командирът на Родопския отряд, генерал Стилиян Ковачев решава също да продължи настъплението си по долината на река Места към Неврокоп. На 18 октомври 3-та бригада влиза без бой в Неврокоп /Гоце Делчев/ и по този начин освобождава Западните Родопи.След това 27-ми Чепински полк в състава на бригадата се спуска в Беломорска Тракия. На 21 октомври бригадата води тежки боеве с турците при селата Просечен и Плевна /днес в Гърция/.Въпреки отчаяната съпротива на турската войска, 27-ми Чепински полк в състава на Родопският отряд влиза на 23 октомври, като победител в град Драма, а на 27октомври и в град Сер. Отрядът продължава настъплението си към град Ксанти, който овладява на 8 и 9 ноември, след което продължава похода си през Гюмюрджииа към Дедеагач, където пристига на 13 ноември, където го заварва първото примирие През декември 1912 г. е сформирана 4-та отделна армия, с командващ , генерал Стилиян Ковачев. Тя е в състав: 2-ра пехотна Тракийска дивизии, 7-а пехотна Рилска дивизия, Македоно-Одринското опълчение,кавалерийската дивизия, и придадените към тях артилерийски полкове и спомагателни пионерни части. Задачата на армията е да се съсредоточи срещу Галиполския полуостров и Мраморно море и се противопостави на едно вероятно настъпление от турската страна към горната посока. Полковете на 2-ра пехотна Тракийска дивизия всред които и 27-ми Чепински полк се вливат в 4-та армия.


След преврата на младотурците в Цариград, бойните действия се подновяват .Четвърта българска армия отблъсква турската офанзива в края на януари 1913 г. при Булаир и Шаркьой, целяща да внесе коренен прелом в хода на бойните действия. След това настъпва затишие на фронта .27-ми пехотен Чепински полк с останалите части на 2-ра Тракийска дивизия заемат за отбрана и охрана поверените им участъци от брега на Мраморно море, като наблюдават за появата на вражески кораби и имат готовност да отразят стоварването на евентуални турски десанти .
Времето от 12 до 14 февруари 1913 г. рязко застудява. Заваляват дъждове, които се сменят със силни снеговалежи и виелици. Движението по пътищата се затруднява, а заедно с това и прехраната на бойците от полка и укрепяване на жилищата. В района на Родоския залив се образуват 3 метрови преспи. Заради ниските температури – около 20 градуса под нулата, в частите на 2-ра Тракийска дивизия умират от студа 31 души. Измръзват слабо 6 офицери и 1200 войници, а силно измръзнали са 10 офицери и 253 войници, повечето от койито са от 27-ми Чепински полк . Много от тях са откарани в лазарета с тежки рани по крайниците.
Във Втората Балканска / Междусъюзническа/ война -1913г. полкът в състава на 2-ра Тракийска дивизия води тежки боеве със сръбската Тимошка дивизия – 2-ри призив при ж.п. станция Удово и Криволак и я разгромява. В края на войната полкът се сражава храбро при връх Занога и взема участие в операцията на българската армия по обкръжаване на стохилядната гръцка армейска групоровка, проникнала дълбоко в Кресна.


В Първата световна война, през 1915 г. полкът воюва при селата Плавуш и Фурка, през 1916 г.-1917 г. е на позиция при Дойран, Кала тепе. От 9 август до 16 август 1916 позицията на полка е подложена на барабанен артилерий- ски обстрел от съглашенските войски. Противникът атакува енергично опорните пунктове в отбраната на полка, но те остават непревземаеми, въпреки многобройните яростни атаки и силния артилерийски обстрел. След това полкът е преместен при Завоя на река Черна , за да уплътни отбраната на българските части, подложени на силен натиск от съглашен- ските войски. Всред войниците от полка избухват масови брожения, начело на които застава запасния подпоручик и тесен социалист Б. Николчев .разбунтувалите се войници отказват да се сражават с противника. Войниш - кият бунт е овладян с големи усилия от командването като са осъдени на смърт и затвор много войници . През 1918 г. чепинци водят боеве по левия бряг на река Черна, при село Добромир – Влаклар - Паралово. След пробива на противника при Добро поле. 27-и пехотен Чепински полк заедно с 28-и пехотен Стремски полк е оставен, като ариергард на 2-ра пехотна Тракийска дивизия.
След подписването на Солунското примирие от 29 септември 1918 г. войната за България приключва. Двадесет и седми Чепински полк остава в заложничество с други български части . Една смела група воини от полка, с риск за живота си, успява да върне бойното знаме на полка в казармата в Пазарджик. На 24 май 1919 г., войниците още не са се прибрали от заложничество, а новобранците от 27-и Чепински полк полагат своята тържествена военна клетва под диплите на спасеното бойно знаме в Пазарджик. От декември 1920 г. полкът се трансформира, съгласно клаузите на унизителния Ньойски диктат, в една пехотна дружина . Формира се отново през 1928 г. в състав от две пехотни дружини.


Новото си бойно знаме, полкът получава на 12 юни 1938 г. в гр. Пловдив, на площад “Гладно поле” от цар Борис ІІІ, в присъствието на министъра на войната генерал-лейтенант Теодосий Даскалов. Бойното знаме е поето от командира на полка, подполковник Новаков.


През Втората световна война 27-и пехотен Чепински полк е изпратен на Прикриващия фронт от 1940 г. до 1943 г. През 1944 г. е в състава на 2-ра Тракийска дивизия на Първа българска армия и воюва смело по бойните полета на Югославия през първия период от заключителния етап на Втората световна война 1933-1945 г. Той участва в Страцинско-Кумановската настъпателна операция на Пръва българска армия, сражава се при Деве баир, Крива паланка, Страцин, Стражин, Куманово, река Пчиня и Нови чифлик. След края на бойните действия от първия период се завръща в Пазарджик и демобилизира запасните си чинове.